1925?te Fransız
sömürgelerinden biri olan, Karayipler?in Martinik adasında doğan ve 18 yaşında
Nazilere karşı savaşmak üzere Fransız ordusuna katılan Fanon; yabancılaşma,
sömürgecilik ve sömürgeciliğin psikolojisi üzerine yazılarıyla “ezilenlerin ve
ötekileştirilenlerin sesi olmuş, Fransız ordusunda yer aldığı yıllar içinde
“beyaz adam”ın ırkçılığıyla bire bir karşı karşıya kalmıştır. Cezayir’in
Fransa’ya karşı verdiği bağımsızlık savaşında Cezayir Ulusal Bağımsızlık
Cephesi’nin yanında yer alan, 36 yaşında lösemiden hayatını kaybeden
psikiyatrist, sosyolog, eylemci ve yazar olan Frantz Fanon ‘Siyah Deri Beyaz
Maskeler / Ezilenlerin Psikolojisi ve Yabancılaşma’ adlı kitabı, beyaz bir
toplumda siyah olmanın zorluklarını, sömürge kültürünün insan ruhu üstündeki
etkilerini, Avrupa-merkezci psikoloji anlayışını, köle-efendi diyalektiğini ve
tahakkümün psikolojik arka planını sorgulamıştır.
Fanon, ‘Siyah Deri
Beyaz Maske’ adlı ilk kitabını psikiyatri asistanıyken yazmış ve bu ilk
kitabıyla ırkçılığı tartışmaya açmıştır. ?Radyomu açtığımda, zencilerin
Amerika?da linç edildiğini duyuyorum? diye yazar. ?Anlaşılan birileri bize
yalan söylemiş. Meğer Hitler ölmemiş!?
“Bir ırkın başka
bir ırkı sömürmesini öngören sistemlerin kurbanı durumundaki insanların
sorunudur yabancılaşma, daha üstün olduğunu ileri süren bir uygarlığın başka
bir dünyaya bakış, dünyayı yorumlayış formu üzerindeki hoşgörüsüne hedef olan
insanların sorunudur yabancılaşma. Entelektüel yabancılaşma burjuva toplumunun
bir ürünüdür.
İnsan, insana özgü
bir dünyanın ideal var olma şartlarını yaratmak imkanını ancak benliğin yeniden
ele geçirilmesi ve arındırılması yönünde göstereceği çaba ve özgürlüğün
sürdürülmesi için taşıyacağı hassasiyet sayesinde bulacaktır.” Frantz Fanon
Kitabın Künyesi
Siyah Deri Beyaz
Maskeler / Ezilenlerin Psikolojisi ve Yabancılaşma (Black Skin, White Masks)
Frantz Fanon
Sosyalist
Yayınları
Çeviren: Mustafa
Haksöz
İstanbul, 1996
Frantz Fanon ‘un
Hayatı
(Fort-de-France ,
Martinik, 20 Temmuz 1925 ? Vashington ,
DC , 6 Aralık 1961),
kolonisizleştirme ve kolonileştirmenin psikopatolojisi konusunda belki de 20.
yüzyılın en belli başlı düşünürüydü. Yapıtları, kırk yılı aşkın bir süre
kolonileştirme-karşıtı kurtuluş hareketlerine esin verdi.
Martinik ve 2.
Paylaşım Savaşı
Fanon, o zamanlar
bir Fransız kolonisi, şimdiyse bir Fransız bölgesi olan Karayip Adası
Martinik?te doğdu. Afrika köleleri, Tamil sözleşmeli hizmetçileri ve bir beyaz
adam artyöreli melez bir aileye doğdu. Ailenin durumu, Martinikliler?e göre
görece iyiydi ama orta sınıftan uzaktı. Yine de yalnız siyah öğrencileri kabul eden
Lycée Schoelcher?in giderlerini karşılayabildiler.
Fransa, 1940?ta
Naziler?in eline düştükten sonra, Fransız deniz güçleri Martinik?te durduruldu.
Fransız askerler, adada durmak zorunda kalarak gerçek birer ırkçıya dönüştüler.
Birçok taciz ve cinsel suistimal suçlaması yükseldi. Martinikliler?in Fransız
Ordusu?nca suistimal edilmesi, Fanon üzerinde önemli bir etkiydi, çünkü bu,
O?nun yabancılaşma duygularını ve kolonisel ırkçılığın gerçeklerinden
iğrenmesini pekiştirdi. Fanon, onsekiz yaşında adadan ayrıldı ve Özgür Fransız
Güçleri?ne katılmak üzere Dominica ?ya
yolculuk etti. Daha sonra Fransız ordusuna alındı ve Fransa?da, özellikle Alsace çarpışmalarında hizmet
verdi. 1944?te Colmar ?da
yaralandı ve Croix de Guerre Madalyası aldı.
Naziler yenilgiye
uğratıldığında ve Bağlaşık güçler Ren üzerinden Almanya?ya ?foto-gazetecilerle-
geçtiklerinde Fanon?un alayı tüm beyaz olmayan askerlerden temizlendi ve siyah
asker arkadaşları, onun yerine, Toulon ?a
gönderildi.
Fanon, 1945?te
Martinik?e döndü. Dönüşü kısa sürdü. Orada, yaşamı üstünde en büyük etkiye
sahip olacak olan arkadaşı ve akıl hocası Aimé Césaire?in parlamento
kampanyasına katıldı. Fanon kendini hiçbir zaman komünist olarak tanımlamasa
da, Césaire, komünist yaftasıyla, 4. Cumhuriyet?in ilk Ulusal Meclisi?ne
Martinik?ten parlamento delegesi olarak katıldı. Fanon, bakaloryasını alacak
kadar uzun kaldı ve sonra tıp ve psikiyatri çalışacağı Fransa?ya geçti. Yazın,
drama ve felsefe çalışacağı, kimi zaman Merleau-Ponty?nin derslerine katılacağı
Lyon ?da eğitim gördü. 1951?de psikiyatride
yeterlilik derecesi aldıktan sonra, psikopatolojide kültürün önemli ama çoğun
gözardı edilmiş rolüne vurgu yaparak Fanon?un düşüncesini güçlendirecek olan
köktenci Katalan François de Tosquelles gözetiminde psikiyatri stajı yaptı.
Stajdan sonra, Fanon, Fransa?da, bir yıl daha ve sonra (1953?ten başlayarak)
Cezayir?de psikiyatri uygulamalarını sürdürdü. 1956?da istifa edene dek kaldığı
Cezayir?deki Blida-Joinville Psikiyatrik Hastanesi?nde başhekimdi.
Fransa
Fanon,
Fransa?dayken ilk kitabını yazdı, Black Skin, White Masks (Kara Deri, Beyaz
Maskeler), kolonisel boyun eğdirmenin insan ruhuna olan etkisinin bir
çözümleyimi. Bu kitap, Fanon?un siyah bir insan, Fransa?da, Fransızlar?ca, deri
rengi nedeniyle geri çevrilen Fransız eğitimli bir aydın olma deneyiminin
kişisel bir anlatımıydı.
Cezayir
Fanon Fransa?dan
ayrılıp, savaş sırasında bir süre askeri görev için bulunduğu Cezayir?e gitti.
Blida-Joinville Psikiyatrik Hastanesi?nde psikiyatristlik işi buldu. Tedavi
yöntemlerini köktencileştirmesi oradadır. Özellikle de, hastalarının kültürel
artyöresine bağlı toplumsal sağaltıma başladı. Hemşireler ve stajyerler de
yetiştirdi. Kasım 1954?te Cezayir devriminin başlamasıyla, Dr. Chaulet?yle
bağlantılarının bir sonucu olarak, FLN?ye (Front de Libération Nationale,
Ulusal Kurtuluş Cephesi) katıldı.
The Wretched of
the Earth (Yeryüzünün Lanetlileri)?nde, Fanon, derinlemesine olarak, Fransız güçlerinin
Cezayirliler?e yaptığı işkencelerin etkilerini tartıştı. Fransız paraşütçü
birimlerinin işkenceye katılmaları gerçeği, işkenceye karıştıkları ileri
sürülenlere ?olaylar? için af çıkarıldığı Fransa?da siyasal çalkantılara neden
oldu. Terörizm zanlılarına işkence yapmayı açıkça onaylayan General Paul
Aussaresses?in yaptıkları nedeniyle değil yeterince vicdan azabı sergilememesi
nedeniyle yargılanması bundandır.
Fanon, Cezayir
boyunca, özellikle Kabyle bölgesinde, Cezayirliler?in kültürel/psikolojik
yaşamını çalışmak üzere kapsamlı yolculuklar yaptı. Kayıp çalışması, ?The
marabout of Si Slimane? buna bir örnektir. Bu yolculuklar, aynı zamanda, gizli
etkinlikleri, özellikle bir FLN üssünü gizleyen Chrea kayak alanına gitmesi
için bir araçtı. 1956 yazında, ünlü ?Sömürge Bakanı?na İstifa Mektubu?nu kaleme
aldı ve Fransız özümsemeci yetiştirme biçimiyle ve eğitimiyle arayı açtı. Ocak
1957?de Cezayir?den kovuldu ve Blida Hastanesi?ndeki ?isyan yuvası? dağıtıldı.
Fanon, Fransa?ya gitmek üzere ayrıldı ve sonunda gizlice Tunus Kenti?ne
yolculuk yaptı. Ömrünün sonuna dek yazacağı ?El Mücahit?in yayın kurulunun bir
parçası oldu. Geçici Cezayir Hükümeti?nin Gana Büyükelçisi olarak da hizmet
gördü ve Accra , Conakry ,
Addis Ababa , Leopoldville
(bugün Kinşasa), Kahire ve Trablus?ta konferanslara katıldı. Bu dönemdeki kısa
yazılarından çoğu, ölümünden sonra, Toward the African Revolution (?Afrika
Devrimi?ne Doğru) kitabında toplandı. Bu kitapta Fanon, savaş stratejisi uzmanı
olarak bile belirginleşir; bir bölümde, savaşa güneyden cephe açmayı ve erzak
hattının nasıl oluşturulacağını tartışır.
Ölümü
Tunus Kenti?ne
dönüşünde, üçüncü bir cephe açmak için Sahara?daki yorucu yolculuğundan sonra,
Fanon?a, kan
kanseri tanısı kondu. Tedavi için Sovyetler Birliği?ne gitti ve bir iyileşme
yaşadı. Tunus Kenti?ne dönüşünde, vasiyetini, The Wretched of the Earth
(?Yeryüzünün Lanetlileri?)?ni yazdırdı. Yatağa tutsak olmadığı zamanlarda,
Cezayir-Tunus sınırındaki Ghardiamo?da ALN (Armée de Libération Nationale,
Ulusal Kurtuluş Ordusu) subaylarına dersler verdi. Roma?da, Sartre?a son bir
konuklukta bulundu ve daha fazla kan
kanseri tedavisi için ABD?ye gitti. Washington ,
D.C. ?de 6 Aralık 1961?de,
?İbrahim Fanon? adıyla öldü. Cenazesi Tunus?ta ziyaretçilere gösterildikten bir
süre sonra, Cezayir?de gömüldü. Daha sonra, bedeni, Batı Cezayir?de, Ain
Kerma?daki şehitliğe taşındı. Fanon, eşi Josie, oğulları Olivier ve kızları
Mireille?de yaşıyor.
Yapıtları
Fanon, Black Skin,
White Masks (?Kara Deri, Beyaz Maskeler?)?i, hala Fransa?dayken yazmış olsa da,
yapıtlarının çoğu, Kuzey Afrika?da yazıldı. En büyük yapıtları, Year 5 of the
Algerian Revolution?ı (?Cezayir Devrimi?nin 5. Yılı?, daha sonra A Dying
Colonialism ?Can Çekişen Kolonicilik? adıyla yeniden basıldı) ve şimdiye dek
kolonisizleştirme üstüne yazılmış en önemli yapıt olan The Wretched of the
Earth (?Yeryüzünün Lanetlileri?)?ni bu dönemde yazdı. ?Yeryüzünün Lanetlileri?,
ilk kez 1961?de, François Maspero?ca yayımlandı ve kitapta, Jean-Paul Sartre?ın
önsözü vardır. Kitapta, Fanon, ulusal kurtuluş mücadelesinde sınıfın, ırkın,
ulusal kültürün ve şiddetin rolünü çözümler. İki kitap da, Fanon?u, 3.
Dünya?nın çoğunun gözünde, 20. yüzyılın başı çeken kolonileştirme-karşıtı
düşünürü yaptı. Fanon?un üç kitabı, Esprit ve ?El Mücahit? gibi dergilerde çok
sayıda psikiyatri makalesiyle olduğu kadar Fransız koloniciliğinin köktenci
eleştirileriyle de desteklendi.
Yapıtlarının
alımlanması, çok sayıda atlama ve yanlış içerdiği kabul edilen İngilizce çevirilerce
etkilenmiştir, doktora tezini de içeren yayınlanmamış yapıtları ise, az ilgi
gördü. Sonuç olarak, Fanon, çoklukla, şiddetin savunucusu olarak resmedildi.
Fransızca özgün metinde, bunun böyle olmadığı açıktır. Üstelik, yapıtları,
psikiyatrik konulardan siyaset, toplumbilim, insanbilim, dilbilim ve yazına dek
geniş bir alanı kapsayacak ölçüde disiplinlerarasıdır.
Cezayirli FLN?ye
(Front de Libération Nationale, Ulusal Kurtuluş Cephesi) katılımı, 1955?ten
başlayarak, izlerkitlesini kolonileştirilmiş Cezayirliler olarak belirledi. Son
yapıtı Les damnés de la terre (İngilizce?ye Constance Farrington tarafından The
Wretched of the Earth, ?Yeryüzünün Lanetlileri? olarak çevrildi) onlara
yönelikti. Ezilenlere, kolonisizleştirme kasırgasında ve yeni-kolonici/
küreselleşmiş dünyada karşılaşacakları tehlikelere karşı uyarı niteliği taşır.
Etkisi
Fanon?un
kolonicilik-karşıtı hareketlere ve özgürlük hareketlerine esin verici bir
etkisi olmuştur. Özellikle, Les damnés de la terre, İran?da Ali Şeraiti, Güney
Afrika?da Steve Biko ve Küba?da Ernesto Che Guevara gibi devrimci önderlerin
yapıtlarında başlıca bir etkidir. Bunların içinden yalnızca Guevara, Fanon?un
şiddet kuramlarıyla ilgilenmiştir; Şeraiti ve Biko için Fanon?a temel ilgi,
sırasıyla, ?yeni insan? ve ?siyah bilinci? dolayısıyladır. Fanon?un etkisi,
Filistinliler?e, Tamiller?e, İrlandalılar?a, Kara Panterlere birçok ulusal
harekete kendi kaderini belirleme fikri noktasında etki etmiştir.
Sanatta Fanon?a
Gönderme Yapanlar
Müzik
* Rage Against the
Machine, 1996 tarihli albümü Evil Empire?da, “Year of tha Boomerang” adlı
parçada Fanon?u anıyor: “grip tha cannon like Fanon and pass tha shell to my
classmate”. ?Yeryüzünün Lanetlileri?, albümün iç kapağında görünüyor.
* Rage Against the
Machine?in eski üyesi Zack de la Rocha da, Last Emperor ve KRS-One?la
yaptıkları ?C.I.A. (Criminals In Action)? adlı parçada Fanon?a gönderme
yapıyor: “I bring the sun at red dawn upon the thoughts of Frantz Fanon, So
stand at attention devil dirge, You’ll never survive choosing sides against the
Wretched of the Earth.”
* Third Sight,
2006 tarihli Symbionese Liberation Album adlı albümlerindeki ?Will I Get Shot
by a Dope Fiend?? adlı parçada Fanon?a gönderme yapıyor.
* Digable Planets,
Coneheads adlı film müziğinde, Fanon?u anıyor.
* The Dialectics,
2006 tarihli ?Styles of Resistance? adlı albümlerinde ?Lost artists? adlı
parçada Fanon?a gönderme yapıyor: “About face, a small place in this wreckless
abandon, a new canon written out of the ashes of Franz Fanon.
Günümüz Sanatı
* Jimmie Durham,
bir Amerika yerlisi kavramsal sanatçı, “Often Durham Employs…” (1998) adlı yapıtta,
Fanon?dan bir alıntı alarak Fanon?a gönderme yapıyor: “The zone where the
natives live is not complementary to the zone inhabited by the settlers.”
(Fanon)
Kaynakça
Fanon?un Yazıları
* Black Skin,
White Masks, transl. Charles Lam Markmann (1967: New York , Grove Press)
* A Dying
Colonialism
* Toward the
African Revolution
* The Wretched of
the Earth, transl. Constance Farrington (1963: New York , Grove Weidenfeld)
* Toward the
African Revolution, transl. Haakon Chavalier (1969: New York , Grove Press)
* “Reciprocal
Bases of National Culture and the Fight for Freedom” A Speech by Frantz Fanon
included in The Wretched of the Earth
Türkçe?de Fanon
* Frantz Fanon?un
Türkçe?deki Kitapları (Ideefixe)[1]
* Yeryüzünün
Lanetlileri. 2001: Avesta Yayınları
* Yeryüzünün
Lanetlileri. 1994: Sosyalist Yayınları
* Siyah Deri Beyaz
Maskeler Ezilenlerin Psikolojisi ve Yabancılaşma. 1996: Sosyalist Yayınları.
* Siyah Deri Beyaz
Maske. 1988: Seçkin Yayınları
* Yeryüzünün
Lanetlileri. Birleşik Yayıncılık.
* A. Faruk Özgür-
Fanon?a Haksızlık [2]
* Tanıl Bora-
Paris Vesilesiyle, Frantz Fanon ve Şiddet Sorunu – Birikim Dergisi, Aralık
2005, Sayı: 200, 83-87.[3]
* I. Gendzicr- Frantz Fanon Eleştirel Biyografik İnceleme-
Ağustos 1997- Sosyalist Yayınlar [4]
* Jean Paul
Sartre’in “Yeryüzünün Lânetlileri” için Yazdığı “Önsöz” [5]
* Dr. Ulaş Başar
Gezgin- ?Ant İçeriz Yıkıcı Yıldırım Üstüne? ya da Yarım Yüzyıl Sonra Yeniden
Fanon [6]
* Kaan DURUKAN-
Yarım Yüzyıl Sonra Fanon’u Yeniden Okumak- [7]
* Ali
Çakmak-”Garrrson! bana biy biya getiy” Virgül 6, Mart 1998, s.33-36 [8]
* Doç. Dr. Kemal
Sayar- Sömürgeciliğin Karşısında Psikiyatr: Frantz Fanon. Yeni Symposium,
40(4), 140-150, 2002. [9]
Türkiye?deki
Kütüphanelerde Fanon
Boğaziçi
Üniversitesi: [10]
* Black skin, white
masks GN645 .F313 1967 ? Les damnes de la terre DT33 .F3 1991
* A dying
colonialism DT282 .F313 1970 ? Pour la révolution africaine : écrits politiques
DT30 .F27 1969
* Die verdammten
dieser erde DT33 .F315 1969 ? The wretched of the earth DT33 .F313 1967
* The wretched of
the earth DT33 .F313 1968 Bilkent:
* Siyah deri beyaz
maske. GN645 .F313 1988
* Black skin,
white masks GN645 .F3613 1967
* Wretched of the
earth DT33 .F313 1965
* The wretched of
the earth. DT33 .F313 1968
* Yeryüzünün
lanetlileri= Les damnes de la terre DT33 .F320 2001
İkincil Yazın
* Patrick Ehlen,
Frantz Fanon: A Spiritual Biography (2001: New York, NY, Crossroad 8th Avenue)
ISBN 0-824-52354-7
* Laura Chrisman
& Patrick Williams Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader (1994:
New York, Columbia University Press)
* Lewis R. Gordon,
Fanon and the Crisis of European Man: An Essay on Philosophy and the Human
Sciences (1995: New York, Routlege)
* Lewis R. Gordon,
T. Denean Sharpley-Whiting, & Renee T. White [edd] Fanon: A Critical Reader
(1996: Oxford, Blackwell)
* Hussein M. Adam
?Fanon as a Democratic Theorist? in Nigel C. Gibson [ed.] Rethinking Fanon: The
Continuing Dialougue (1999: Amherst, New York, Humanity Books)
* Samuel Oluoch
Imbo An Introduction to African Philosophy (1998: Oxford, Rowman &
Littlefield) ISBN 0-8476-8840-2
* Macey, David
Frantz Fanon: A Biography (2000: New York, NY, Picador Press) ISBN
0-312-27550-1
* Ato Sekyi-otu
Fanon’s Dialectic of Experience (1996: Cambridge, MA, Harvard University Press)
* Tsenay
Serequeberhan The Hermeneutics of African Philosophy (1994: London, Routledge)
ISBN 0-415-90802-7
* Christian
Filostrat Interviews Frantz Fanon’s Wife Josie, November 16 1978, Howard
University?s African-American Center.
* Olúfémi Táíwò
?Fanon? in Robert L. Arrington [ed.] A Companion to the Philosophers (2001:
Oxford, Blackwell) ISBN 0-631-22967-1
* Alice Cherki,
“Frantz Fanon.Portrait” (2000: Paris, Seuil)
* Nigel C. Gibson
Fanon: The Postcolonial Imagination (2003: Oxford, Polity Press)
* Giovanni
Pirelli, “Frantz Fanon: Opere scelte” (1976: Milan, erre emme)